• Naja Olesen Vestbjerg
6. sem, Bachelor i Biblioteks- og informationsvidenskab
Formålet med denne opgave er at undersøge den indflydelse oplevelsesøkonomien har på kunstmuseer og deres måde at formidle kunst på. Ved primært at envende Dag Solhjells (2001) og Pine og Gilmores teorier (ifølge Jan Halberg Madsen (2010)), forsøger opgaven at påvise fordele og ulemper i forbindelse med oplevelsesøkonomiens tilstedeværelse i relation til kunstformidling. Endvidere vil undersøgelsen præsentere et overblik over to forskellige eksempler på kunstudstillinger, som er mere eller mindre kategoriserede af teorierne i Pine og Gilmores oplevelsesmodel. Konklusionen viser hvordan kunstmuseet kan drage nytte af oplevelsesøkonomien og forklarer også hvordan det kan forsømme nogle vigtige aspekter af den traditionelle organisering af kunstformidling.
SprogDansk
Udgivelsesdato25 maj 2011
Antal sider38
Udgivende institutionDet Informationsvidenskabelige Akademi

    Emneord

  • kunstformidling, oplevelsesøkonomi, oplevelsessamfund, oplevelsesdomæner, kunstudstilling, Dag Solhjell, Pine og Gilmore, kunstmuseum, kunst