• Jakob Meerwald Jensen
6. sem, Bachelor i Biblioteks- og informationsvidenskab
I opgaven redegøres der i Kapitel 1 for de distinkte kendetegn for hhv. litterære klassikere og computerspil, til brug for senere analyser. Her diskuteres også begrebet ”konvergens”, og det fastslås, at man både kan tale om en æstetisk og kulturel konvergens i relation til bøger og spil. Endelig diskuteres dannelsesbegrebets udvikling fra renæssancens enhedskultur til nutidens digitale dannelse. I Kapitel 2 fremdrages ved analyser nogle konkrete eksempler på æstetisk og kulturel konvergens mellem udvalgte litterære klassikere og computerspil; hhv. Dantes Guddommelige Komedie og Dante’s Inferno, samt Atlas Shrugged og Bioshock. I Kapitel 3 sættes betragtningerne fra de forrige kapitler i relation til folkebibliotekernes virke i dag, samt deres formidlingsindsats overfor de nye medier. Det konkluderes, at de konvergerende bøger og spil er en oplagt formidlingsmulighed for folkebibliotekerne i det nye medie- og dannelsesbillede.
SprogDansk
Udgivelsesdato2010
Antal sider49
Udgivende institutionDanmarks Biblioteksskole

    Emneord

  • konvergens, mediekonvergens, computerspil, dannelse, litterære klassikere, klassikere, litteratur, spil, biblioteker, folkebiblioteker

Dokumenter