Børnekultur på biblioteket

Studenteropgave: Bachelorprojekt

  • Mette Gerdt Nielsen
6. sem, Bachelor i Biblioteks- og informationsvidenskab
Opgaven handler om at gøre formidlingen på børnebiblioteket mere attraktiv, for at få børn til at benytte bibliotekets tilbud. Kirsten Drotners typologi om formidlingsperspektiver fortolkes, og ud fra Flemming Mouritsens opdeling af børnekultur, kultur for, med og af børn, diskuteres børns egen kultur. Der er to eksempler på innovative børnebiblioteker, Aalborg Bibliotekernes Børnebibliotek og Vejle Børnebibliotek, og det undersøges hvilke formidlingsstrategier, de praktiserer. Endvidere er der et forslag om et børnebibliotek, hvor børns egen kultur er integreret, og hvor børnebibliotekets formål stadig opfyldes. Konklusionen er, at for at integrere børns kultur på børnebibliotek skal der være aktiviteter for børnene, da deltagelse og fællesskab er nogle af de vigtige elementer i børns kultur. Der er 155 henvisninger.
SprogDansk
Udgivelsesdato2008
Antal sider29
Udgivende institutionDanmarks Biblioteksskole

    Emneord

  • Børnebibliotek, refleksiv formidling, formidlingsperspektiver, børnekultur, børnes kultur, Flemming Mouritsen, Kirsten Drotner, Det (næsten) bogløse børnebibliotekm Det musiske bibliotek